2020. máj 23.

Hogyan legyek jó segítő?

írta: Jagica
Hogyan legyek jó segítő?

global-warming-2034896_1920.jpgMindenkit érhet trauma, betegség, tragédia, lelki vagy fizikai megpróbáltatás. Természetes, hogy ilyen helyzetben a család tagjai, a barátok, munkatársak igyekeznek az elszenvedőt segíteni, támogatni, vígasztalni. A fizikai segítségen túl az is fontos, hogy megfelelően, az elszenvedőnek leginkább jóleső módon kommunikáljunk.

 

Hogyan lehetünk jó segítők, támogatók egy nehéz helyzetben?

- Szenteljünk a beszélgetés során teljes figyelmet a másiknak . Ez már csak azért is fontos, mert a nehéz helyzetben lévő nehezebben is kommunikál: nem biztos, hogy első hallásra jól értjük, mit mond. Kérdezzünk vissza, emeljük ki a mondandójának a lényegét. (pl: " jól értem, hogy ezt ajánlotta az orvos?"  vagy"Azt szeretnéd, hogy holnap menjek át?")

A teljes figyelem személyes beszélgetésnél a szemkontaktust, a tested a másik felé fordulását is jelenti. Ha telefonon beszélünk vele, igyekezzünk, hogy a figyelmünket ne terelje el a tévé, a környezet. A teljes, odaadó figyelem azt jelenti, hogy agyunkat nem pörgetjük valami máson, igyekszünk teljes valónkkal JELEN lenni a beszélgetésben, és csak a másik mondandójára koncentrálni.

- Ne keressünk összefüggést a mi élményeinkkel, emlékeinkkel, ne kapcsoljuk össze valami mással a mondandóját. Ne vágjunk a másik szavába, hogy: "képzeld, velem is ez történt", "ismerek valakit, akinek pont ez volt a problémája, ő gyógyteát ivott rá". Itt most a másik a főszereplő.

- Ne adjunk kéretlen tanácsot. Ne vessük oda könnyedén, hogy lépjen túl a csalódáson,  bocsásson meg a másiknak, engedje el a problémáját, ne aggódjon, úgyis meggyógyul, ne parázzon feleslegesen stb. A legtöbb esetben a nehéz helyzetben lévő csak kiöntené elénk a lelkét nyomó problémát, nem okoskodást, panel mondatokat, sablon dumát vár tőlünk, hanem együttérzést.

- Éreztessük vele, hogy mellette állunk, számíthat ránk, értjük, milyen nehéz neki. Ítélkezés nélkül. 

- Ajánljunk fel a helyzetének megfelelő konkrét segítséget. Ha nem kér a segítségből, jelezzük, hogy az ajánlatunk áll bármeddig, amíg igény lehet rá.

- Ha megkérdeztük, hogy miben tudnánk még segíteni, és a másik kér is tőlünk valamit, nem illik utólag kibújni belőle, vagy lepasszolni. Ha nem tudunk a konkrét kérésben segíteni, mondjuk meg őszintén.

- Ne tolakodjunk, tartsuk tiszteletben, ha azt kéri: ne faggassuk, ne menjünk be a kórházba, ne telefonáljunk egyelőre, most nem tud még róla beszélni, még friss a seb stb.

- Ne sétáljunk bele a "Te mit tennél az én helyemben?" csapdába. Nem vagyunk a helyében. Inkább kérdezzünk vissza: "Őszintén nem tudom, mit tennék. Te mit gondolsz? Ha velem történt volna, Te mit mondanál most nekem?" Ez a kérdés kicsit kívül helyezi a problémájából, hátha másként tekint rá, és észrevesz valami fontosat.

- Természetesen diszkrétek maradunk. A másik problémájának , betegségének, traumájának részleteit nem osztjuk meg harmadik féllel, felhatalmazás nélkül.

spacer-3709717_1920.jpg

Nem vagyunk egyformák. A traumák, problémák, szívfájdalmak, balesetek más-más mértékben hatnak ránk: ami az egyiknek apróság, a másiknak komoly fájdalom. Nem tudhatjuk, hogy a másik ember mivel küszködik MÉG, lehet, hogy több baj is érte, ezek együttes hatására mélyebb gödörbe került, mint mi "elvárnánk".

A magas érzelmi intelligenciával bíró ember empatikusan fordul embertársaihoz, különösen a hozzá közel álló bajbajutotthoz. Segítséget kérni és azt elfogadni nehéz.

Ha tisztelettel, elfogadással állunk a másik mellett, a kapcsolatunk erősödik. Így lehetünk jó segítők.

Szeretettel:

Jagica

(fotók: Pixabay)

 

 

 

 

Szólj hozzá

segítség coaching segítő szívügy