2018. máj 21.

Autók számokban - laikusoknak

írta: Jagica
Autók számokban - laikusoknak

car-2973786_1920.jpg(fotó: Pixabay)

Érdekel, mennyi a személygépkocsik átlag életkora ma Magyarországon?  És az, hogy melyik típusból helyeztek forgalomba a legtöbbet?

A Központi Statisztikai Hivatal ( KSH )oldalán több kilónyi közlekedéssel összefüggő adatból válogathatunk kedvünkre.

A grafikonokat kedvelőknek jöjjenek hát a mágikus számok.osszes_db.jpg

1961-ben Magyarországon még csak 31 ezer személyautó volt forgalomban. A 100 ezres bűvös határt 1966-ban, az 1 milliósat 1980-ban léptük át. 2016-ban 3,3 millió személyautó koptatta az aszfaltot.

A görbén jól látható a válság okozta megtorpanás 2009 és 2013 között.

És régen? 1926-ban 6700, 1936-ban 14 ezer, 1943-ban pedig még mindig csak 17 ezer személyautó közlekedett az utakon.

oktogon_1929.jpg(Oktogon 1929 Fotó: Fortepan Orig: Pesti Brúnó)

Most akkor sok vagy kevés a 3,3 millió? Mert ha csak az utak zsúfoltságát, a nagyvárosok parkolási gondjait nézzük, rengetegnek tűnik.

Az Európai Unióban átlagosan 497 személyautó jut 1000 emberre. (2015.évi adat) Míg Olaszországban ez a szám 610, Magyarországon 325 - ez az utolsó előtti helyre elég. (Forrás: napi.hu)

traffic-jam-1703575_1920.jpg(fotó: Pixabay)

És Európán kívül mi a helyzet? Ausztráliában 684, az USÁ-ban 1000 lakosra 687, Új Zélandon 724 személyautó jut. Kínában viszont csak 53, Indiában 18 ez a szám. (Adatok innen

Térjünk vissza Magyarországra, gyártmány szerint milyen az összetétele ennek a 3,3 millió személyautónak?

osszes_gyartmany.jpg

Érdekességképpen összehasonlíthatjuk a 2010 és 2017 évi összetételt. Nagy változások nem tapasztalhatóak az élbolyban, az első hét helyen ugyanazok a márkák foglalnak helyek - ugyanazon sorrendben.

Ennek függvényében hogyan alakul a személyautók átlag életkora?atlageletkor.jpg

Döbbenet, de az átlag életkor nem csökken, hanem nő. Nem tudományos magyarázatként a gazdasági válság okozta sokkot tudnám felhozni, egészen a válság kitöréséig a nulla százalékos kamat és az olcsó svájci hitel bűvöletében élve nyakra-főre beleugrottunk az új és használt autó vásárlásba, de ma már sokkal megfontoltabban döntünk (ebben is).

És hogyan alakul az egyes márkák átlag életkora?

atlageletkor_gyartmany.jpg

A Dacia a legfiatalabb (6 éves átlag életkor) a régi példányok eltűnésével, a Skodák átlag életkora 11,8 év, a Suzukiké 14,4 év, az Opeleké 15, a Volkswageneké pedig 15,4 év volt 2017-ben. 

Nemzetközi kitekintés: az Európai Unióban a személyautók átlag életkora 8 év, Kubában pedig 60-70. 

cars-2021889_1920.jpg(Fotó: Pixabay)

És mi van az első alkalommal forgalomba helyezett autókkal?

forgalomba_helyezes.jpg

Sajnos az első forgalomba helyezés nem azt jelenti, hogy ezek mind új autók.

67213.jpg(Merkúr telep 1990 Fotó: Fortepan Orig: Magyar Rendőr)

Amíg 2005-ben az összes forgalomba helyezett jármű döntő része vadiúj volt, 2017-ben az első alkalommal forgalomba helyezett járművek több mint fele használt jármű volt.

forgalomba_helyezes_gyartmany.jpg

A legnépszerűbb gyártmányok döntő része használt autóként érkezik hozzánk - magánszemélyekhez.

Európában a 2 évesnél fiatalabb személygépjárművek aránya Luxemburgban 33%, Belgiumban és Írországban 21 %, Ausztriában 18 % volt 2015-ben. (forrás: vezess.hu)

És nálunk? A jó hír, hogy több mint 117 ezer új autót helyeztek forgalomba 2017-ben, és ez 20 %-kal több, mint 2016-ban. Az új autó vásárlás Európában az elmúlt évben megtorpant, nem úgy, mint Magyarországon.

Hurrá!

 

Szólj hozzá

bonbon grafikon személyautó