2018. ápr 21.

Verdák - autóversenyek a Fortepanon

írta: Jagica
Verdák - autóversenyek a Fortepanon

A Magyar Automobil klub 1900-ban alakult meg gróf Szapáry Pál elnökségével és 45 taggal, Budapesten, a Royal Szállodában. Az első kisebb versenyt Reiman Gyula, a klub egyik alapító tagja szervezte 1901-ben. 

A motorizáció útjába innentől nem állhatott semmi. A Fortepanon több korai magyarországi autóverseny képi dokumentumai is fellelhetők, íme egy csokorral belőlük.

1912 - Első magyar kiskocsi verseny

A verseny 4 napos volt, útvonala több vármegyén át vezetett, az alábbi városokat is érintette: Budapest, Miskolc, Tokaj, Nyíregyháza, Debrecen, Kolozsvár, Temesvár. A versenyzőket a zsűri és szervezőbizottság, valamint a sajtó járművei kísérték, a konvoj 70-80 autóból állt.

Renault. Magyar karosszériáját készitette Glattfelder Dezső budapesti autókarosszéria gyáros. Volánnál: Vértes, mellette Cocron János, Helios munkatársa, Atkári István pneu szerelő.

1912.jpg(Orig: Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum/Vértes Vilmos István gyűjteménye)

Svábhegyi autóverseny

 

Az első Svábhegyi autóversenyt 1920-ban rendezték. Az öt km hosszú pálya egyes szakaszait alkalmassá kellett tenni a száguldó járművek számára, ezért az első verseny előtt az utak egy részét a főváros felújíttatta. Olyan népszerű lett a rendezvény, hogy évről-évre megismételték.

1922

Karthauzi utca - Művész út sarok, a Fogaskerekű hídja. Svábhegyi autóverseny, Steyr autó.

1922.jpg(Orig: Fortepan)

1927

Istenhegyi út, szemben a Kék Golyó utca, Svábhegyi autóverseny.

1927.jpg(Orig: Négyesi Pál)

1928

Jan Ripper Bugatti T37 versenyautóval az 1928-as svábhegyi verseny edzésén.

1928.jpg(Orig: Szávoszt-Vass Dániel)

És a csinos szurkolók a Látóhegyen 1928-ban

85550.jpg(Orig: Tarján Emmi)

Nemzetközi és nemzeti csillagtúra 1931

Résztvevői a budapesti Vajdahunyad várban gyülekeznek.

43833.jpg(Orig: Vojnich Pál)

Feleki hegyiverseny Erdélyben

1935-ben

39415.jpg(Orig: Tarbay Júlia)

1937-ben

gróf Festetics Ernő a feleki hegyiverseny egyik résztvevője, Maserati 8CM típusú versenyautója mellett áll.

39414.jpg(Orig: Tarbay Júlia)

Mecsek rallye anno

1940

autóverseny a Pécs-Abaliget közötti országúton (ma Ranga László út)

133495.jpg(Orig: Varga Csaba dr.)

Első budapesti Grand Prix 1963 

Az Európai Túraautó Kihívást Willy Stenger keltette életre 1963-ban. A szezon nyitó állomása a Norscheife pályán (Nürburg - Németország) , záró versenye pedig Budapesten volt. A 4,2 km-es városligeti pályán az abszolút győzelmet egy Lancia Flaminiával a Cabella, Facetti versenyzőpáros nyerte meg 424.8 km-es teljesítménnyel. Kesjár János egy Fiat 1500-assal kategóriájában a 3. helyen fejezte be a versenyt. A szezont a német Peter Nöcker nyerte meg egy Jaguar Mk II 3.8-cal. (Forrás. városi kurir)

Ötvenhatosok tere (Felvonulási tér), szemben a Dózsa György út épületei, balra a Damjanich utca torkolata. A felvétel az Autóklub nemzetközi gyorsasági autóversenyén, az első Budapesti Grand Prix-n készült 1963. június 9-én.

109474.jpg(Orig: Bauer Sándor)

109473.jpg(Orig: Bauer Sándor)

109471.jpg(Orig: Bauer Sándor)

109469.jpg(Orig: Bauer Sándor)

Formula vee autóverseny - Népliget - 1969

89593.jpg(Orig: Urbán Tamás)

89591.jpg(Orig: Urbán Tamás)

 Budapest Nagydíj, túraautó EB futam 1969 - Népliget

 Alfa Romeo 1300 GTA Junior versenyautó

24978_1.jpg(Orig: Tóth Károly dr)

Abarth 850 TC versenyautó

24979.jpg(Orig: Tóth Károly dr)

 Abarth 1000 TC versenyautó

24980.jpg (Orig: Tóth Károly dr)

BMW 2002 TI versenyautó

24982.jpg (Orig: Tóth Károly dr)

BMW 2002 TI versenyautó

24984.jpg(Orig: Tóth Károly dr)

Porsche 911 versenyautó

24983.jpg (Orig: Tóth Károly dr)

További képekért keresd fel a Fortepant.

Jagica

Szólj hozzá

fortepan autóverseny bonbon